Monday, August 3, 2009

Setem


aku tgk jugak citer melayu.. saper cakap aku tak layan..
cuma aku bukan penyokong filem razak mohideen atau
ahmad idham dan seangkatan dengannya..
citer yang nilai komersilnya melampau2..
aku ske tgk filem genre pengarah muda dan baru cam khabir bhatia dan
afdlin shauki.. filem2 dari sudut pandangan berbeza.. citer yang jauh
dari topik cinta, seram dan malay-rich lifestyle, bohsia + rempit..
malam tadi aku berkesempatan tgk citer 'setem' nih..
naper aku teruja ?
1. sbb afdlin shauki berlakon.. kekeke..
2. sbb subjek yang dipaparkan tak pernah diutarakan dalam filem2 melayu..
3. sbb filem nih dapat review yang baik dalam paper2 tempatan..
lebih kurang..
citer nih mengisahkan cubaan merompak setem lama yang dianggarkan
4m USD.. setem nih menarik minat beberapa kumpulan untuk memilikinya..
dalam pada cubaan2 yang dibuat tuh..
banyak la adegan2 menarik dan lucu dalam citer nih..
bagi aku..
jalan citer yang menarik..
sinematografi yang mantap..
lakonan bersahaja dan menarik dari afdlin, shidi, vanidah, que, sathiya etc..
tiada lawak slapstik..
cuma watak beberapa pelakon perlu diperbaiki..
Mani.. cakap ikut skrip.. kurang intonasi..
Piranha Lim.. mcm tak kena jek..
overall.. aku ske dan bagi 3.95 daripada 5 bintang untuk citer nih..
tak sabar nak tgu filem baru afdlin 'papadom'..

No comments:

Post a Comment